Niektoré džúsy môžu znížiť účinok liekov

Niektoré džúsy môžu znížiť účinok liekov

Grapefruitové, pomarančové a jablkové džúsy môžu spôsobiť problémy ľuďom, ktorí berú určité typy liekov. Ovocné džúsy totiž v niektorých prípadoch účinok liekov znižujú.

K tomuto záveru dospel tím kanadských lekárov a vedcov z univerzity v Západnom Ontariu.

Tím viedol dlhoročný expert v tomto odbore, profesor klinickej farmakológie David Bailey. Ten sa zaoberá problémom už takmer dvadsať rokov a s výskumom začal ako prvý.

Podľa analýzy Kanaďanov sa problém pitia ovocných džúsov týka hlavne liekov na srdcové choroby a tiež liekov, ktorých úlohou je uľahčiť adaptáciu transplantovaných orgánov do tela ich príjemcov.

"Z dlhodobého sledovania vyplýva, že hlavne grapefruitové džúsy a niektoré ďalšie zjavne negatívne ovplyvňujú proces liečby určitými druhmi liekov," uvádza sa v záverečnej správe.

Lekári okrem iného dlhodobo sledovali skupinu dobrovoľníkov, ktorá lieky na alergiu zapíjala ovocnými džúsmi a pitnou vodou. Stav tých, ktorí pili iba vodu, bol omnoho lepší.

Podľa Kanaďanov by pacienti mali s lekárom konzultovať, či je vhodné pri užívaní liekov piť veľa ovocných nápojov. Týka sa to aj antibiotík.
Zdroj: aktualne.centrum.sk